De zomer is officieel begonnen; voor veel gezinnen met jonge kinderen het hoogtepunt van het jaar. Maar als je veel moeite hebt met rondkomen, is de zomervakantie niet iets waar je naar uitkijkt. Op vakantie gaan of leuke uitjes doen met de kinderen zit er helaas niet in.
Om deze gezinnen toch een mooie start van de zomer te geven, is er in de afgelopen weken bij 2.500 gezinnen een zomerse verrassing gebracht.
LINDA.FOUNDATION
DHL eCommerce en LINDA.foundation sloegen dit jaar de handen ineen met Nationale Nederlanden, Vattenfall, ASML, Van Lanschot Kempen Foundation en Facilicom Foundation. LINDA.foundation selecteerde de gezinnen, vrijwilligers van de bedrijven pakten de pakketten in op een locatie van DHL en brachten ze ook rond. Gemiddeld leverden ze zo’n vijf tot tien pakketten af in de eigen woonomgeving.
De actie zorgde ervoor dat niet alleen de gezinnen verrast werden met een pakket vol met fijne items voor de zomer, ook de bezorging maakte veel indruk bij de medewerkers van de bedrijven. Zij zagen met eigen ogen wat (onzichtbare) armoede in hun eigen postcodegebied inhoudt en wat de impact van de zomerse verrassing is.
Tekst loopt door onder de afbeelding.
ZOMERSE VERRASSING
De zomerse verrassing bestaat uit diverse items waar zowel de ouders als de kinderen hopelijk veel plezier aan zullen beleven deze zomer. Het bevat bijvoorbeeld McDonald’s-vouchers, Nationale Bioscoop-cadeaukaarten, ijsjesmakers en een spel voor het hele gezin van HEMA, een vakantie-doe-boek, een duurzame ledlamp van Signify, een kinderboek van Monica Penders, een interactief kinderboek van De Kinderexpert, een fijne Mepal-lunchbox en een onmisbaar – maar voor deze gezinnen vaak te duur – item: zonnebrand met een hoge factor van Nivea.
Tekst loopt door onder de afbeelding.
REACTIES
In de afgelopen weken zijn er al heel veel reacties binnengekomen van gezinnen die de zomerse verrassing in ontvangst namen.
“We zijn zo enorm dankbaar voor het mooie pakket dat we van jullie hebben mogen ontvangen. En precies in de tijd dat onze drie kinderen jarig zijn. Vanmiddag vieren we hun verjaardagen en vanavond kunnen we ze trakteren op McDonald’s. Heel erg bedankt!”
“Vandaag hebben wij de verassing ontvangen, gebracht door een heel lieve vrouw. Samen met mijn kinderen hebben wij het pakket opengemaakt. Mijn kinderen waren erg blij. De kleinste wilde gelijk ijsjes maken en het boekje is nu al favoriet van mijn oudste. Heel erg bedankt hiervoor.”
“De afgelopen periode is erg zwaar geweest voor mij en mijn dochter. Om dan een lieve vrijwilliger aan de deur te hebben met een leuk pakket is een welkome verrassing. Mijn dochter is onwijs gelukkig dat ze eindelijk zelf eens gezellig een vriendinnetje kan uitnodigen naar de bioscoop en McDonald’s om af te sluiten. Onwijs bedankt voor het pakket en al het goeds dat jullie doen voor mensen in mijn situatie.”
“Wij hebben vanmorgen onze zomerse verassing ontvangen. Mijn dochter is meteen begonnen met de nodige potjes blikgooien. De bioscoopbonnen bewaren we voor een uitje in de zomervakantie. En onze badkamerlamp was vorige week kapotgegaan. Na een nieuwe gekocht te hebben dacht ik nog: ik moet er even een extra bijhalen. Die ene extra hebben we nu dus ontvangen.”
“Superbedankt voor het mooie en leuke zomerpakket! De zonnebrandcrème kwam ontzettend goed uit, dat is iets wat hier vaak mist door de hoge prijs van een goede zonnebrand. De bioscoopbonnen komen super van pas, zo hebben we toch nog een uitje in de zomervakantie! En ook kunnen we nu lekker zelf de hele zomer ijsjes maken, heerlijk! Dankjewel.”
VRIJWILLIGERS
De vrijwilligers die de pakketten rondbrachten bij de gezinnen hebben de actie ook als heel bijzonder en vooral indrukwekkend ervaren. Zij hebben ervaren dat (onzichtbare) armoede dichterbij is dan gedacht.
“Er was één adres waar drie kinderen wonen, zij stonden alledrie al te springen toen ik aan kwam; ik had een tijdslot met ze afgesproken. Ze waren echt zo ontzettend blij. De moeder vroeg of ik binnen wilde komen omdat ik in de stromende regen stond. Maar ik had nog vijf andere adressen waar ik mensen blij ging maken dus ik heb, ondanks de regen, vriendelijk bedankt.”
“Na zeven van de negen pakketten rondgebracht te hebben ben ik blij dat we dit doen. Stuk voor stuk waren ze blij en de kinderen konden niet wachten om de doos open te scheuren… Dankbaarheid en ook verlegenheid kwam ik in ons stadje tegen. Wat een verhaal hebben sommigen…”
Tekst loopt door onder de afbeelding.
DANK JE WEL
Dit bijzondere project is mede mogelijk gemaakt door heel veel lieve partners. Daarom 2.500 keer dank je wel voor Nationale Nederlanden, ASML, DHL eCommerce, Vattenfall, Van Lanschot Kempen Foundation, Facilicom Foundation, Mepal, HEMA, Monica Penders, De Kinderexpert, Beiersdorf Nivea, McDonald’s, Signify en De Nationale Bioscoopbon.