EEN DAG MEELOPEN MET DE GERECHTSDEURWAARDER: ‘IK WAS ONDER DE INDRUK’

EEN DAG MEELOPEN MET DE GERECHTSDEURWAARDER: ‘IK WAS ONDER DE INDRUK’

Wil jij altijd al weten hoe het is om in de schoenen te staan van een gerechtsdeurwaarder? Jocelyn Nassenstein-Brouwer, directeur van de LINDA.foundation, is een dag op pad geweest met gerechtsdeurwaarder Paul Otter om ook deze kant van het leven met geldproblemen te ervaren.

Wil je weten hoe dat eraan toe ging? Lees dan snel verder.

 

GERECHTSDEURWAARDER

Paul Otter, een ex-politieagent, is al meer dan dertig jaar gerechtsdeurwaarder. Hij is met zijn jarenlange ervaringen heel gedreven om zijn vak naar een hoger niveau te tillen. Zeven uur lang deelde Paul al zijn ervaringen met Jocelyn: “Ik was onder de indruk van zijn niet aflatende pogingen om de ‘schuldenindustrie’ te verbeteren, ook al duurt het soms jaren voordat hij een succes kan boeken.”

Paul heeft een uitgesproken mening over de aanpassing van de Wsnp (Wettelijke schuldsanering) en hij pleit voor een vaste landelijke maandelijkse uitbetaaldag én een maandelijkse incassodag. Met als gevolg dat automatische incasso’s altijd goed gaan. Jocelyn: “Dat vond ik een heel slim plan.” Paul deelt ook een aantal verhalen over zijn ervaringen en cases waarbij hij er alles aan heeft gedaan om een probleem opgelost te krijgen.

 

PROBLEMATISCHE SCHULDEN

In Nederland hebben op dit moment ruim 599.160 huishoudens problematische schulden, waarvan circa 45 procent gezinnen met kinderen (CBS). Paul maakt zich vooral zorgen over de ontploffende online gokindustrie, het grote aantal jonge mensen dat hun zorgverzekeringpremie niet heeft betaald en het gemak waarmee je op afbetaling dingen kan bestellen.

Het valt ook op dat er veel bedrijven zijn die een ontvangen factuur hebben gemist en voor relatief lage bedragen een deurwaarder op de stoep krijgen.

 

UITZICHTLOZE SITUATIE

Als de facturen en het aantal enveloppen zich opstapelen, is het een natuurlijke reactie van mensen om het dan maar ‘niet meer te openen’. Het wordt een uitzichtloze situatie. Een relatief lage schuld wordt na gerechtelijke tussenkomst altijd een hoger bedrag. Daarom moeten mensen met geldzorgen altijd direct aan de bel trekken en een regeling treffen om het verhogen van de schuld te voorkomen.

 

VERBETEREN VAN DE SCHULDENINDUSTRIE

Het is de missie van Paul om de ‘schuldenindustrie’ te verbeteren. Dit doet hij bijvoorbeeld door het pleiten voor het instellen van een regeling waarbij alle schulden van een persoon kunnen worden opgelost in één loonbeslag zodat andere schuldeisers niet ook een loonbeslag hoeven te leggen. Met als doel dat de schulden niet hoger worden en dat het meer overzichtelijk blijft.

Het digitale systeem van Syncasso, het kantoor van Paul, maakt dat zij zeer efficiënt kunnen werken. Na elk adres waar Jocelyn en Paul waren geweest, werd het dossier digitaal afgetekend, informatie geüpload en door naar het volgende adres met routesoftware waar alle adressen in volgorde in stonden.

 

VRIENDELIJK EN BELEEFD

Als je ooit en deurwaarder aan de deur krijgt, dan hoop ik dat je ‘een Paul’ treft. Vriendelijk en beleefd maar ook helder en duidelijk in zijn communicatie.

Op de vraag wat Paul het mooiste aan zijn werk vindt, antwoordt hij: “Als het mij lukt om mensen met geldproblemen die, om wat voor reden dan ook, geen hulp willen tòch hulp te laten accepteren zodat zijn hun leven weer op orde krijgen.”

Heb jij zelf (beginnende) geldzorgen of schulden? Trek dan zo snel mogelijk aan de bel zodat je regelingen kunt treffen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld terecht bij de gemeente.