DANIQUE BOSSERS OVER DONATIE AAN FASHION.FOUNDATION: ‘IN DEZE WERELD SPEELT UITERLIJK VERTOON EEN GROTE ROL’

DANIQUE BOSSERS OVER DONATIE AAN FASHION.FOUNDATION: ‘IN DEZE WERELD SPEELT UITERLIJK VERTOON EEN GROTE ROL’

In een wereld waarin mode soms draait om zo snel mogelijk verkopen, weet Danique Bossers (31) van kledingmerk Most Wanted haar eigen koers te varen. Met een flinke dosis lef en een neus voor wat vrouwen willen, startte ze haar merk ooit met slechts 100 euro op zak.

Wat haar écht onderscheidt? Haar grote hart. En dat blijkt wel uit haar samenwerking met FASHION.foundation, waarvoor ze niet alleen kleding doneert, maar ook hoopt wat zelfvertrouwen mee te geven. LINDA. spreekt met Bossers over waarom dit zo belangrijk is.

 

FASHION.FOUNDATION

Maar eerst even dit. Mocht je het gemist hebben: markeer dinsdag 3 september in je agenda. De Kalverstraat in Amsterdam verandert die middag in een modeparadijs met het RVDK Mode Spektakel, op initiatief van FASHION.foundation.

Het spektakel toont creaties van modeontwerper Ronald van der Kemp, die met hergebruikte kleding van verschillende modehuizen een indrukwekkende show heeft samengesteld. FASHION.foundation is een online platform waar financieel kwetsbare gezinnen gratis kleding, schoenen en accessoires kunnen uitkiezen. Deze items worden gedoneerd door diverse modemerken, waaronder Most Wanted.

 

VAN KLEDINGKAST NAAR IMPERIUM

Mode zat er bij Bossers al vroeg in: “Vanaf jongs af aan ben ik altijd veel bezig geweest met mode. Mijn ouders werkten allebei in de kledingindustrie. Mijn vader werkte voor een merk met collecties en had altijd samples, ook van kindercollecties. In plaats van shoppen in de stad zoals andere kinderen, mocht ik elk seizoen mijn outfits uit die samplecollectie kiezen. Ik ging helemaal los en had zelfs een schema op mijn kast hangen met welke outfits ik wanneer droeg”, vertelt ze. Het was dan ook geen verrassing dat ze van haar passie haar beroep maakte.

Zonder financiële hulp begon Bossers ooit met slechts honderd euro. “Er is nooit een investeerder of financierder aan te pas gekomen. Alles wat ik verdiende, stopte ik meteen weer in het bedrijf”, vertelt ze trots. En dat bleek een gouden zet, want Most Wanted groeide uit tot een populair merk dat nog steeds in de lift zit.

 

TIJDLOOS

Het geheim van Most Wanted? Betaalbare mode die er altijd goed uitziet, zonder dat je er een rib voor hoeft af te staan. “Ik ontdekte al snel dat er in winkels vaak parels verstopt zaten tussen minder aantrekkelijke items. Dat bracht me op het idee om zelf die parels te verzamelen en aan te bieden”, legt Bossers uit.

Most Wanted richt zich op items die niet alleen nu leuk zijn, maar ook over een paar seizoenen nog steeds in de smaak vallen. “Ongeveer 40 tot 50 procent van onze collectie bestaat uit tijdloze basics die je altijd kunt dragen. Zo zie je er niet alleen goed uit, maar kun je de kleding ook lang mee laten gaan.”

 

MODE MET EEN MISSIE

Maatschappelijke betrokkenheid staat hoog in het vaandel bij Most Wanted. en dat zie je dan ook aan de samenwerking met FASHION.foundation. “Ik ben altijd gevoelig geweest voor mensen die het minder goed hebben. Een initiatief zoals FASHION.foundation, waar je ziet dat het direct bij de juiste mensen terechtkomt, past perfect bij ons.”

Bossers ziet een duidelijke link tussen haar eigen begin en de missie van FASHION.foundation. “Ik vind het platform goed passen bij hoe ik ooit zelf ben begonnen. Kleding kan een groot verschil maken in hoe je overkomt, vooral voor kinderen of jongvolwassenen die bijvoorbeeld gaan solliciteren. Het lijkt misschien oppervlakkig, maar in deze wereld speelt uiterlijk vertoon een grote rol. De juiste outfit kan je zelfvertrouwen een enorme boost geven en zelfs bepalen wat je op een dag bereikt. Iedereen voelt zich uiteindelijk beter in kleding waar-ie zich prettig en gelukkig in voelt, hoe oppervlakkig dat ook mag lijken. Daarom is het zo belangrijk dat deze kleding bij de juiste mensen terechtkomt.”